Skåne i mitt hjärta

För någon helg sen tog P med sig mig på en “helg utöver det vanliga”. Vi brukar hitta på aktiviteter som den andra inte känner till i förväg och så får man lite ledtrådar och denna gång blev det Skåne. Skåne är min mycket kärt efter att ha bott där i 5,5 år under studietiden och P har bara varit där med mig en gång tidigare då jag tog med mig honom på en snabbtur bland mina guldställen. Nu var det hans tur att bestämma. Eftersom vi båda jobbar som vi gör så har vi även möjlighet att vara lediga vissa vardagar och denna gång tänkte vi att nu tar vi en långweekend fredag till måndag.
Vi körde bil ner så att vi skulle kunna röra oss fritt och första platsen blev Söderåsens nationalpark som ligger vid Skäralid, Klippans kommun i Nordvästa skåne. Ett av mina absolutaste guldställen av alla platser jag har varit på, helt enkelt en magisk plats som gör sitt allra bästa precis när bokskogen har slagit ut och solstrålarna ger ett grönt guldskimmer så att det sjunger i hjärtat på mig. Kolla in bilderna nedan!
När vi kom fram checkade vi in på vandrarhemmet vid Röstånga, såklart regnade det men det hindrar inte oss. Ps regnbyxor hade gjort sitt så han tog mina som i själva verket är för stora för mig och jag snodde min bonusgrabbs billiga ICA galonbyxor som jag köpte i en större storlek om han skulle behöva. Sen bort till inången på nationalparken där vi kom fram 16. De sista besökarna började ge sig av och vi blev helt ensammma i det strilande regnet.
Vi gick upp till Kopparhatten där vi hade en fantastisk utsikt över ravinen, fortsatte framåt så långt det gick och genade ner därd et bara var hyfsat brant till bäcken för att sen följa bäcken tillbaka till naturrum. Tillbaka vid Röstånga unnande vi oss en Pizza som var riktigt god och sen njöt vi i allrummet på vandrarhemmet.
På morgonen åkte vi tillbaka till naturrum och tog en morgonkaffe på Skäralids restaurang för att därefter ta Serpentinvägen upp och gå en promenad som jag inte gjort förut.

Sen begav vi oss söderut och tog vägen förbi Malmö för en koppkaffe till med några vänner. TACK för inbjudan!
Nu fick jag styra lite vart vi skulle och eftersom jag inte visat Häckeberga så tog vi oss dit för att se om vi skulle få äta eller sova där. Så klart var det helt fullt så vi njöt i stället av en promenad i naturen och jag påminns av när jag gick friluftutbildningen till Naturvägledare och vi vandrade i området i det skånska höstrusket och tittade in på slottet och undrade hur det skulle vara att bo där i stället för att sova under en pressening. Vi gjorde även Catcrawl vilket jag tyckte var riktigt läskigt med packningen i en plastpåse, kolla in det här youtubeklippet så får ni en bild av vad catcrawl är för något.

Eftersom vi inte fick plats på Häckeberga begav vi oss till ystad för och påvägen kollade vi in boenden. Ystad Saltsjöbad hade varit fin så vi kollade på nätet, såg att de hade rum ledigt så vi åkte dit för att se om de hade några sista minuten pris på plats. Det hade de inte men P hade en rabattkod på Hotels.com och då belv det 600:- billigare än vad de erbjöd på plats. Sen när vi väl hade tillgång till deras wifi så såg vi ett ännu billigare pris på deras hemsida med sista minuten pris värt att kolla om ni ska söderut!

På vägen norrut passerade vi Kivik och köpte must, hälsade på en kollega som precis flyttat söderut och skaffat sig ett bed and breakfast ställe vid Bromölla, Rusthållargården.

Sen så åkte vi till min bror i Ronneby och jag fick busa lite med mina brorsbarn, härligt!

OBS! Klicka på bilderna så blir de större!

Sjön vid Söderåsens naturrum

Häckeberga slott

Ystad Saltsjöbad

Morgonlöpning längs med stranden

Underbart vackert vid ystad strandbad

Gamla vindskydd bebodda av får

Kiviks äppeltavla 2012

Det här inlägget postades i Friluftsliv, träning och motion, LYCKA och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.